lørdag 2. april 2011

Gjør det selv: annerledes murvegg!

Vårt bidrag til denne månedens NIB utfordring: DIY-murvegg!


Vi hadde veldig lyst til å beholde muren i gangen bar, men ønsket ikke for mye rødt i den, ei heller ville vi male så vi bestemte oss for å "sløre" den med ett lag av lys grå dekor-mur-puss slik at den skulle se passe "shabby" ut! En skikkelig morro jobb for de som liker å "grise" litt! - oppskrift følger






How to do: kjøp dekorpuss (fåes i forskjellige farger!), primer, slemmekost, svamp og murbørste (stål) i maleforretning - vask og kost muren først og fjern løs gammel murpuss + prime - den bør være tørr før du begynner! Bland ut dekorpuss med ønsket mengde vann - vi tynnet ut mye da vi ville ha en litt røff look og kun ønsket et slør over muren! Så er det bare å slemme i vei!

NBNB!!! DANGER: dette er en skikkelig grisejobb så dekk til deg selv, gulv og alt annet som kan bli ødelagt! slemmevannet inneholder syre så det vil du helst ikke ha for mye av på deg og møblene dine!

Work in progress:


Vi har vært litt av og på med resultatet, men nå begynner jeg å like veggen godt! du kan lese mer om "prosjekt mur" HER. For øvrig kunne vi lasta opp bilder av hele leiligheten da den for store deler er ett eneste stort DIY prosjekt! (puh!)

19 kommentarer:

  1. Jeg synes veggen ble kjempefin! Skjønner godt at dere ville "dempe" en murvegg litt, kan bli litt for mye. Lekkert resultat!

    SvarSlett
  2. Hei, hvor har du fått tak i det utrolig kule bilder? Tar jeg helt feil, eller er det "den brysomme mannen?" Håper du kan svare meg, er utrolig fint, ble helt opphengt i det :)

    Ellers var det en fryktelig fin murvegg. Vil ha en sånn murvegg selv en gang :) takk for inspirasjon

    SvarSlett
  3. Rett og slett dritlekkert!
    Anki

    SvarSlett
  4. Så lekkert! :) Har deg som en av mine favoritter! Herlig stil og blogg! God lørdagskveld! Klem Anine

    SvarSlett
  5. Kanonfin!! Den veggen likte jeg godt :)

    SvarSlett
  6. UTROOOOOLIG fin murvegg! Love it!

    Lykke til,
    Klem Jatte♥

    SvarSlett
  7. Hei:)) No har eg klikka meg bakover på eldre innlegg i snart ein time, på tide å gje seg no:) Men eg kjem lett tilbake ein anna dag.. Rart at eg ikkje har vert innom her tidligare! Fantastisk prosjekt de har på gang:)

    Helsing Beate

    SvarSlett
  8. Utrolig vellykket demping av murvegg, synes jeg. Passer flott til huset, fargene og innredningen for øvrig. Dere er flinke! :))

    SvarSlett
  9. Råstilig!!! Har så lyst på en slik murvegg i huset mitt, men beklagligvis ligger det kun ytong bak disse veggen og ingen slike flotte skatter:p Lykke til i konkurransen:)

    SvarSlett
  10. Digger muren deres! Og spesielt bildet! ;)
    hilsen fra Nord Norge :)

    SvarSlett
  11. kjempe kul vegg!! den som hadde hatt en slike en... drømme drømme...
    oppdaget bloggen din gjennom NIB og jeg må si jeg digger den!!! Har lagt deg til i bloggrollen min jeg:)

    God helg til dere:)
    KLEM fra mor i fjasevas huset

    SvarSlett
  12. Utrolig fin vegg! Den ser ut som den alltid har vært sånn, helt perfekt!

    SvarSlett
  13. hei! bare snoket litt rundt, for å se om noen hadde gjort noe fint med sine murvegger..
    din var kjempefin!! husker du koden på fargen?

    SvarSlett
  14. Hei :) Jeg har akkurat avdekket en teglsteinsvegg på kjøkkenet mitt, men den er ganske rød og jeg vil helst ha den lysere. Hvilken farge/merke var murpussen? Veggen dere har laget er helt nydelig!

    Ingvild

    SvarSlett
  15. Hei Ingvild. Beklager seint svar!!! Vi brukte lys grå murpuss til slemming. Tror den var fra Heydi. Husk å dekke til alle gulv og alt som ikke skal få puss på seg og kle deg selv i klær du ikke liker! Inneholder syre!

    Lykke til!

    SvarSlett
  16. Hei - sykt lekker vegg.
    Henger kanskje litt etter, og det ser ikke ut som om bloggen er så aktiv lenger. Men kan jeg spørre om hvilken type dekorpuss dere brukte på veggen? Vanlig hvit Hey Di?

    SvarSlett